خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





رد پای دیجیتال

          تغییرات سبک زندگی در عصر اطلاعات ؛ بقدری در حال جابجایی و کنش پذیری است که در آینده ای نه چندان دور بسیاری از فرضیه ها ، قواعد و قانون هایی که در زندگی انسان متمدن پذیرفته شده و مقرر بود، دستخوش دگرگونی وضعیت و تحول میشوند بطوریکه فرآیند هایی نوین از این پدیده فناورانه و جدید بدست آمده و خود را بر وضعیت زندگی انسان دیجیتال , استوار میگرداند .      امروزه بحث سنجش سواد اجتماعی فرد را بر اساس تعامل او با دنیای دیجیتال و کنش ها و واکنش هایش در قبال فرآورده های اطلاعاتی آن و دیتا بیس های مرتبط  با او ، بررسی و عیار سنجی میکنند . تا جاییکه سواد را بر پایه تسلط افراد در درک دنیای صفر و یکی ، رایانه ای و نیز حضور در تعاملات اجتماعی – دیجیتالی و کار با آنها قیاس میشود . البته این تغییرات بر اساس پویایی جوامع انسانی و نیز دست یابی به معارف جدید و سطح تکنولوژی بالاتر ، نه تنها لازم و بلکه ایجاب ناپذیر و لاجرم میباشد و نباید بدلیل ضعف در همراهی با سرعت تغییرات و یا عدم تسلط ، با آن مقابله و جبهه گیری کرد . شاید آن زمان که گالیله تئوری اش درباره وضعیت چرخش زمین را مطرح میکرد ، اطرافیان و رقبای او بجای دست یازیدن به طرح توطئه و محاکمه افکار و در نهایت خود او ، اقدامی برای همراهی و تلاشی برای درک نتایج تحقیقاتش کرده بودند ، امروز فرزندان زمین زندگی متفاوت و پیشرفته تری از حال حاضر داشتند .با توجه به  فرآیند حضور افراد در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی ، می توان به بسیاری از خصوصیات فردی ، شخصیتی ، علاقه مندی ها ، توانمندی ها و .... دیگر موضوغات او  که هر کدام در تبیین شخصیت ، سواد ، تعاملات و ناشناخته ترین وجوه و لایه های پنهان و نامشخص اش ، نهفته است بسهولت پی برد و برنامه ریزی کرد و استنتاج نمود. دیگر لازم نیست مردم برای معرفی توانمندی هایشان در کسب موقعیت های شغلی ، ابراز عشق ها و مهارت های زندگی شان  ، رزومه و داشته های قبلی و تجارب شان را شرح دهند ، دیگر برای کشف شخصیت های فردگرا و یا جمع پذیر و نیز روان شناسی اجتماعی افراد مطالعات دقیق و ریز که گاهی با اشتباهات و برداشت های نادرست ممکن بود همراه و با ضریب خطای زیادی ، اعمال شوند  ، نیاز نیست که فرد را در هاله ای از نظر سنجی ها و مطالعات جامعه شناختی و روانشناسانه قرار دهیم و به تعبیری آزمایشگاهی به وسعت اجتماع انسانی که گاهی  درصد بالایی از نتیجه گرایی در آن قابل بررسی نبود را امروزه با خود اظهاری افراد و بررسی افکار و نوشته ها و تحسین کردن هایش ، میتوان معماری کرد و طراحی نوینی برای نقش های اجتماعی انسان ها  ، تییین و تعیین نمود . در همین رابطه نظریات و پیش بینی های زیادی اتفاق افتاده که یکی از آنها با عنوان ردپای دیجیتال قابل بررسی بیشتر است که من سعی کرده ام با طرح گزارشی رسانه ای در این نوشتار به آن اشاره کنم .

       ست گادین 1( SethGodin ) (نویسنده ۱۷ کتاب در زمینه بازاریابی، رهبری، ایده پردازی و مواردی از این دست  که آثار وی در صدر پرفروش ترین های دنیا قرار دارند و به بیش از ۳۵ زبان ترجمه شده اند. ) که از محققین و کارشناسان دیجیتال گرا در تعاملات نوین انسانی است ، در یکی از مصاحبه های اخیرش گفته است ، مهمترین تغییری که در آینده نزدیک در " جذب منابع انسانی " مشاهده می کنم ، کاهش ارزش رزومه ها و افزایش اهمیت " رد پای دیجیتال " یا " Digital  Footprint  " است . مجموعه نوشته های یک نفر در وبلاگ خود ، در شبکه های اجتماعی ، عکس هایی که در اینستاگرام به نمایش می گذارد ، نوشته  هایی که توییت  میکند ، عکس پروفایل او در نرم افزار هایی مثل وایبر و واتساپ و فیس بوک و حتی کاوری که برای صفحه خود انتخاب می کند و مطالبی که لایک میکند یا به اشتراک می گذارد ، چنان پروفایل دقیقی از دانش و نگرش شخص در اختیار قرار می دهد که چند برگ رزومه که با هزار دقت و وسواس پس از مشاهده آگهی استخدام تنظیم می شود ، هرگز آن کارایی و دقت را ندارد .

        گادین  یک سخنران یا نویسنده‌ی انگیزشی نیست. نوشته‌های او در مطرح‌ترین نشریات مدیریتی جهان خوانده می‌شوند و برخی کتابهایش جریان‌ساز بوده‌اند. اما همیشه به انگیزه داشتن و نقش انگیزه در موفقیت فکر میکند و از آن حرف می‌زند. گادین، معتقد است که دوران سلطنت تلویزیون در جهان به پایان رسیده است. منظور او البته فقط تلویزیون نیست. او از مجموعه‌ی بسیار پیچیده‌ای از رسانه‌ها حرف می‌زند که مدعی هستند تیزرها و تبلیغات تجویزی آنها، می‌تواند رفتار مردم را تغییر دهد.به همین دلیل، او تلاش می‌کند این ایده را اثبات کند که رمز موفقیت یک ایده، این نیست که با هر فشار و زور و ضربی، آن را به گوش مردم برسانیم. ایده باید به یاد ماندنی و تاثیرگذار باشد. باید متفاوت باشد و باید شنوندگان را وادار یا ترغیب کند که در مورد آن با دیگران صحبت کنند.

    1-     ست گادین که متولد ۱۹۶۰ است و امروز، ششمین دهه‌ی زندگی را تجربه می‌کند، علوم کامپیوتر و فلسفه خوانده است. او دوره MBA خود را در استنفورد به پایان رساند و زندگی و کسب و کار خود را آغاز کرد. مرور ماجراهای زندگی او، بحث شیرین آموزنده‌ای است که جداگانه باید به آن پرداخته شود. اما آنچه باعث شده امروز،‌ دنیا ست گادین را به عنوان یک متفکر مدیریت و به طور خاص، بازاریابی بشناسد،‌ مفهوم Permission Marketing یا بازاریابی با کسب مجوز از مخاطب است. که البته اگر بخواهیم ترجمه‌ی علمی‌تری داشته باشیم، با کمی اغماض، آن را بازاریابی درونگرا نام‌گذاری کرده‌اند.


    این مطلب تا کنون 41 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : زندگی ,اجتماعی ,دیجیتال ,افراد ,گادین ,انسانی ,قابل بررسی ,زندگی انسان ,
    رد پای دیجیتال

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده