خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





شبکه های اجتماعی ، رسانه ی هنر هشتم

       آنچه که امروزه به عنوان محتوا در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد شامل چهار بخش نوشتاری ، عکس ، ویدئو و صوت است که بنابر ماهیت شبکه های اجتماعی در این موارد ، فاصله تولیدکنندگان حرفه ای و کاربران چندان از یکدیگر دور نیست بطوریکه امروزه کاربران نیز در تولید محتوا سهیم و مطرح هستند . عامل رونق و بالندگی شبکه های اجتماعی ، آن چیزی است که برای کاربران و کنشگران به عنوان محتوا بر صفحه های پردازشگرشان خودنمایی میکند . هرچه محتوا به واقعیت نزدیک تر باشد برای جذابیت و ابراز تمایل کاربران ، موفق تر عمل میکند . محتوا مانند بسیاری دیگر از پدیده های زندگی اجتماعی و تمدن بشر معاصر  دو روی از یک سکه است ، چرا که همانگونه که می توان به واسطه اطلاع رسانی محتوایی مناسب ، جامعه را در برابر آسیب ها ، تنگناها و یا حتی بلایای طبیعی و غیر طبیعی ایمن کرد و ضریب آگاهی آنرا بالابرد ، به واقع می توان به همان اندازه و میزان ، چالش هایی فرهنگی ، سیاسی و حتی اقتصادی را نیز بوجود آورد بنابراین محتوا در شکل تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی نقشی حساس و تاثیرگذار دارد. شبکه های اجتماعی بنابر ذات خود برای تمام گروه های حرفه ای ،آماتور، تخصصی و علاقه مندانی که در گرد یک موضوع دیدگاه ها و تمایلاتشان را به اشتراک میگذراند ، قابل استفتده هستند و با پشت سر گذاشتن روند چند ساله خود در جهان تبدیل به یکی از صورت های رسانه های نوین در دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات شده اند . از آنجایی که تولیدکنندگان مردمی شبکه های اجتماعی ، با تولیدکنندگان حرفه ای رسانه ها در این جایگاه ، تفاوت معنایی چندانی ندارند و گاهی بر اساس نا آگاهی ، به شایعات و اخبار محتوایی نادرست دامن می زنند و سبب نشر اکاذیب ، دروغ پردازی و ایده سازی بر خلاف مصالح اجتماعی می شوند ، بنابراین لازم است در زمان فعلی با روشنگری و افزایش سطح سواد رسانه ای جامعه ، ایمن سازی لازم را در برابر شایعات ، دروغ پردازی ها و کنش های مغرضانه و حتی دشمنی با هنجار های اجتماعی و برخورد با هنجار شکنان ، فراهم کرد . در این رابطه اگر مطلبی و یا خبری به شکل نوشتاری در شبکه های اجتماعی مطرح میشود ، در ابتدا باید لینک مستند (نشانی اینترنتی سایت و جایگاهی که منبع انتشار خبر بوده ) و مستدلی از آنرا بیان کرد تا تائیدیه و اصطلاحا مهر استاندارد را هم ارائه کرده باشیم . در مورد صورت های تصویری نیز لوگوی رسمی منابع رسانه ای و یا حتی برودکسترها می تواند برای پذیرش اصلی بودن و فاصله گرفتن از تصویر سازی های هنجارشکن و اصطلاحا فتوشاپ ، بهره گرفت. محتوای صوتی به لحاظ تک بعدی بودن دقت عمل بیشتری را طلب می کند و چه بسا میزان کمتر استفاده شدن آن و یا وجوه اعتباری و کاربری اش ، نسبت به سایر وجوه ساختاری محتوا ، همین مورد باشد که صرفا کاربر مجبور است آنرا بشنود و استدلال کند ، تا نتایج درست و غلط بودن برایش معنا شود .

    دنیای محتوا ، دنیای فرصت ها و چالش هاست که بخوبی می تواند برضمیر خودآگاه و یا حتی ناخودآگاه کاربران تاثیرات شگرف و عمیق را ایجاد کند . سیل محتوا بر ذهنیت جامعه اگر با هدایت راه کارها و مناسبات همراه نباشد ، خود عامل تخریب و به نابودی کشاندن فعالیت های اجتماعی و بصورت دقیق تر، افسردگی های اعتقادی ، فرهنگی و خانوادگی می شود . تمام تلاش بازیگران رسانه ای در جامعه ای که با کنش های رسانه های اجتماعی درگیر است ، باید بر اساس اصل اطلاع رسانی صحیح ، سرگرمی ، آموزش ، مقابله با تهدیدات نرم و اصول صحیح فرهنگی همراه باشد . استفاده از آرشیو های موفق تولیدات مطلوب رسانه ای که در ذهن مخاطب حرفه ای و کاربران فعلی به عنوان اصل وفاداری در خاطره تاریخی شان ، به ثبت رسیده و یا ایده آل های متنوع و بروز شده تجارب قبلی و آنچه که خوشایند جامعه بوده است ، می تواند به امتداد موفقیت و کارکرد خوب رسانه های اجتماعی کمک قابل توجهی کند . ویدئوموزیک های نوستالژیک ، استفاده از المان های اعتقادی و فرهنگی ،نماد های تصویری ، کارکترهای پرطرفدار ، قلم های روان و آشنا برای جامعه ، صداهای گرم و تاثیر گذارمطرح در ذهن اجتماع ، پیام های غیر مستقیم ، گرافیک خوب و رنگ های امید بخش همراه با پس زمینه های مناسب معنای توجه به تهیه محتوای عالی و غالب در رسانه های اجتماعی است .

        اگر سینما را هنر هفتم نامیده اند به این دلیل است که کامل کننده تمام هنر های قبل از خود است و به منزله در برگیرنده کلی هنر در یک قاب است ، به واقع رسانه های اجتماعی فراگیر تر از آن می باشد زیرا هنر هفتم با تمام ظرفیت های بکار گرفته شده در آن ، خود به تنهایی فقط بخشی از شبکه های اجتماعی را در برمی گیرد ویک وجه از وجوه محتوایی آنها محسوب میشود . شاید بهتر باشد رسانه های اجتماعی را ابزاری برای " هنر هشتم " که عنوانی نمادین در ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی است ، نامگذاری کرد .

    رسانه های اجتماعی با توجه به ماهیت تعاملی و دو سویه ای که دارند ، مفهوم روابط عمومی الکترونیک و بر خط را معنا میکنند . هدایت ، پاسخگویی و مستند سازی وجوهی است که امروزه در قالب کارکردهای روابط عمومی ها مورد توجه و عنایت است و برای این مقولات جایگاهی مناسب تر از سطوح ارتباطی برخط همچون رسانه های اجتماعی  نیست ، چرا که تعامل لحظه ای کاربران و هموندان آنها ، فرصتی ایده آل و البته کم هزینه را برای نقش آفرینان و کارشناسان هنر هشتم فراهم میسازد . الگوی پوششی رسانه های اجتماعی و گستره جغرافیایی آنها ، مرزهای فناوری و کاستی هایی را که در گذشته برای امور تخصصی رسانه های موجی و نسل های متاخر مسئله ساز بود و به عنوان تهدید در مهندسی پیام و انتقال آن به حساب می آمد را به فرصتی عالی و دست یافتنی تبدیل کرده است که با توجه به محدودیت های منابع مالی ، محتوایی ، عملکرد ی و زمانی ی   مطرح در گذشته ، جملگی را با بهترین شکل اجرایی به لحظاتی برخط و دسترسی آسان معنا کرده است . امروزه تمام برودکستر های حرفه ای که چشم اندازی راهبردی برای جذب و جلب بیشتر مخاطب را در مباحث آینده پژوهی خویش و برنامه ریزی محتوایی  دنبال می کنند ، خروجی محتوایشان را برای هدایت و راهنمایی بسوی رسانه های اجتماعی شان و یا وب سایت ها ، باشگاه های مخاطبین ، پورتال های مد نظر و صفحه های ویژه ای که زمین بازی امروزی در دنیای رسانه ای معنا می شود ، مقرر کرده اند . این عملکرد بنابر مفهومی با عنوان واکاوی داده و محتوا ، کمک می کند تا که تلخیص و ذائقه سنجی افکار مخاطب در قالب کاربر رسانه های اجتماعی ، منتج به معنا گرایی نیاز محتوایی مخاطب در رسانه های موجی ( رادیو – تلویزیون ) شود و هزینه های سنگین و زمان بر گذشته که عالی ترین آنها در قالب نظر سنجی میدانی انجام میشد ، جای خود را به استنتاج دیدگاه های کاربران در رسانه های نوین دهد تا با سرعتی خوب و هزینه کردی نازل امکان برنامه ریزی محتوایی را برای برودکستر ها فراهم کند .

                                                                                                                              کارکردهای کمپین های همگرا با مصالح اجتماعی رایج و یا کمپین های هنجار شکن را امروز بخوبی مشاهده کرده و حتی لمس می کنیم . بزرگنمایی های موضوعاتی نه چندان مهم مانند فوت چهره های هنری و یا موسیقیایی ، مباحث تشویقی یا ترغیبی سرپیچی های اجتماعی – اقتصادی و حتی اعتقادی ، ایجاد شبهات ، ترویچ شایعات ، دامن زدن های بی اساس و بیشمار مورد دیگر که هر روز با جذابیت کامل در قالب ادبیات ملموس و مورد پسند عامه جامعه در حال تکثیر و نفوذ مویرگی به افکار عمومی است ، مفاهیمی از این فعالیت های رسانه ای هستند .

        دقت نظری که اندیشمندان علوم اجتماعی و ارتباطات بر مفاهیمی همچون اقناع و کنش های اجتماعی دارند ، ابزاری برای عملکرد و پوشش لازم دارد که چند دهه با سر آمد ترین نوع رسانه های فراگیر یعنی رادیو و تلویزیون به انجام میرسید و امروزه با ظهور فناوری های نوین و بروز رسانه های جایگزین که از صورت خطی و دیکته شده با فهرست برنامه های یک طرفه و یک سویه به شکل غیر خطی و دو سویه بدل شده اند ، شیوه های اقناع را نیز تحت تاثیر قرار گرفته و نزدیک شدن تولید محتوا به مصرف آن ، که اینک با عمومی گشتن فرصت های تولید برای تمام کاربران و نقش آفرینان رسانه های نوین و اجتماعی بروز کرده است ؛ تلاش بیشتری را در عرصه راهبردی رسانه ها ، طلب می کند.  

         در زمین بازی رسانه نوین ، لیگ حرفه ای به شکلی عمل میکند که دیگر مفهومی با عنوان نیمکت ذخیره ها شکل قبلی را بر نمی تابد و از مربی تا بازیکنان ، جملگی در کنار خط منتظر فرصت هستند تا جایگزین نفرات داخل زمین شوند ، در این میان داوران هم کاربران حاضر در رسانه های اجتماعی اند، که هم از نظر تعداد به کرات هستند و هم آموزش و کلاس درجه الف با گرید بالا را ندیده اند ، بنابراین حساسیت و وخامت شرایط را در زمان کنونی ، خوب است اینچنین درک کنیم و بدانیم جبهه اصلی برای تخریب ، هدایت ، جهت دهی ، راهبرد و تکنیک ها و تاکتیک های اعوجاج افکار ، تنویر و پالایش آن و نیز فرصت ها و سرعت ها در ابعاد رسانه ای ، رسانه های اجتماعی و محتوای حاضر در آنهاست که به درستی در اولین وهله به ابزاری برای روابط عمومی ها بدل میشوند تا نسبت به وظیفه ذاتی شان عمل کنند و کارکردهایی فراتر از ادوار گذشته را به انجام برسانند و همراهی دائمی با کاربران را که از خروجی های روابط عمومی الکترونیک است را به ارمغان بیاورند و امکان تعامل همیشگی و برخط فراهم شود و فرصتی عالی با این ابزار در اختیار حافظان افکار عمومی قرار گیرد .


    این مطلب تا کنون 37 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : اجتماعی ,رسانه ,محتوا ,کاربران ,عمومی ,شبکه ,روابط عمومی ,ابزاری برای ,عمومی الکترونیک ,فرصتی عالی ,برنامه ریزی ,روابط عمومی الکترونیک ,
    شبکه های اجتماعی ، رسانه ی هنر هشتم

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده