جستجو

تبلیغات



زندگی در عرصه رسانه

     

    عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، بسیاری از تعاملات و عادت های فرهنگی ، اجتماعی و ارتباطی را به شکلی متفاوت با شیوه های متاخر ، بدل کرده است . در این دوره با توجه به نبوغ فناوری و رسیدن به بالاترین نقطه اوج آن ، اطلاعات به عنوان ماده اولیه تولید ، کارکردی فوق العاده را برای معماران اجتماعی ، برنامه ریزان ، تولیدکنندگان فرهنگی و گردانندگان رسانه ها به ارمغان آورده است . سهولت در تجمیع داده ها ، کسب فرصت های عالی زمانی ، کاستن از هزینه های پژوهش ها و مکانیزه کردن شیوه های آنها ، بروز بودن جنس داده ها ، استخراج معنا دار شان ، دسترسی ویژه ، تعامل دو سویه و بسیاری دیگر از کارکردها که در تولید و عرصه ی محصولات رسانه ای و فرهنگی برای سازمان های رسانه ای در این دوره فراهم شده است ، ارمغانی می باشد که فناوری اطلاعات و ارتباطات نوین بواسطه ی مولود تعریف شده شان در قالب رسانه های نوین متعامل و امکان ساخت محتوا توسط کاربران ، بوجود آورده تا رضایت اجتماعی و نشاط رسانه ای را برای مردم و استفاده کنندگان ( کاربران) از یک سو و اصحاب رسانه از سویی دیگر سبب شوند  .

    یکی از ضروری ترین عناصر حیات رسانه ها در این دوره ، مرکزی برای استحصال ، استخراج ، پمپاژ ، ورود و ذخیره سازی داده ها در قلب سیستم رسانه ای می باشد ، که با عنوان دیتا سنتر و بانک داده ها تفسیر میشود . در سیستم های خطی و تک سویه ، آرشیو رسانه ها این مهم را به شکلی قابل قبول در زمان خود، به انجام میرساند و چرخه تولید حلقه های واسطی را نیاز داشت که در نهایت ، اتصال اصلی آن به بدنه رسانه با نهایی  و نهادینه شدن در قالب میراث فرهنگی ، در آرشیو ها نگهداری و استفاده میشد . اما این تجمیع و نگهداری اگر چه بسیاری از تقاضا هایی را در ارتباط با تولید محتوا در رسانه های یک سویه ، تامین می کرد ولی کاستی هایی را نیز براین فرآیند  تحمیل می نمود . مثلا ناقص بودن اطلاعات اجزاء بکارگرفته درمحتوای تولیدی و آثار ذخیره شده ( که فرضا میتوان به کامل نبودن بیوگرافی عوامل تولید یک اثر سینمایی و یا حواشی و موضوعات مرتبط با آن در دیگر رسانه ها و یا موفقیت هایش در جشنواره ها و یا شکست های تجاری و فرهنگی ایی را که متحمل گشته) را در قالب این تمثیل بیان کرد ، حفظ و نگهداری ، تبدیل فرمت ها ، دور شدن از کیفیت اولیه تولید ، جبر تکنولوژیک ، نیازمندی به سیستم های متعدد طبقه بندی ، خام نویسی اطلاعات ، هزینه بر بودن ، کامل نبودن چرخه دسترسی و بسیاری دیگر از موضوعات را که برای هرکدام  می توان صدها عیب حاشیه ای را بیان نمود ، از نقص ها و کاستی هایی است که سازمان های رسانه ای در قالب آرشیو و نگهداری محتوا با آن در گیر و مواجه بوده و هستند و امروزه با اقبالی که در سطوح آسان سازی و کم هزینه کردن نگهداری و دسترسی به اطاعات برای این سازمان ها به انجام رسیده است ، قابلیتی با عنوان تجمیع اطلاعات و داده ها را در دیتا سنتر ها فراهم کرده است . اگر چه دیتا سنتر عنوانی کهن در معادلات اجتماعی و حتی اقتصادی و دیگر وجوه فرهنگی داشته و دارد ، اما شکل آن با تغییر فناوری و پیشرفت هایی که در ابعاد علمی و کارکردی بوجود آمده ، تغییر قالب داده و بشکلی فراگیر تعریف شده است . یک بنگاه تجاری خرد را در نظر بگیرید ، این واحد تجاری در گذشته بواسطه چرتکه و بعد ها ماشین حساب ، دخل و خرج خود و موجودی انبار و نیز پیش بینی برای روز های آتی و رفع نیازمندی مشتریان را به انجام می رساند که نهایتا در دفتری بصورت ماهانه یا سالیانه ، اطلاعات درج میشد تا حساب و کتاب سال را برای گردانندگان تدوین کند . بعد ها با مکانیزه شدن سیستم های حسابداری و محاسبات مربوطه ، متخصصین حسابداری به کمک گردانندگان تدوین کند . بعد ها با مکانیزه شدن سیستم های حسابداری و محاسبات مربوطه ، متخصصین حسابداری به کمک گردانندگان خرد تجاری آمده و حتی بحث استخدام آنها هم در این همزیستی اتفاق افتاد ، بعد ها با فراگیر تر شدن رایانه ها و شخصی تر شدن آن ، حساب و کتاب در قالب فایل های دیجیتال ذخیره شد و بعضا افول رونق کاری واسطه های حسابداری نیز پدیدار شد و از طرفی تجار و کسبه ، توانمندی برنامه ریزی دقیق تر و بهینه تر و البته کم کردن از هزینه های رایج را بدست آوردند . آنها با کلیک کردن یک دکمه می توانستند درک کنند که چقدر موجودی اجناس و داشته ها ی واحد تجاریشان برای پایان سال کاری مناسب و یا ناقص است ، مدیریت نیازمندی مشتری ها و ارزیابی آن ، دقیق بودن حساب ها ، نگهداری تمیز و آنلاین آنها و دیگر فاکتورها که در این فرصت مجالی بیشتر برای برشمردنشان وجود ندارد را می توان از کارکرد های امروزی ذخیره سازی اطلاعات در یک بنگاه کوچک اقتصادی مثال زد . همین شیوه دسترسی با سطحی عالی و البته معنا دار برای رسانه های ارتباطی و برنامه ریز و تحلیل گران اجتماعی و به تبع آن تصمیم گیران فرهنگی و غیر فرهنگی نیز ، امکان پذیر و البته ضروری است . دیتا سنتر ، مرکزیت خوراک دهی به پیکره کلی رسانه ها را برعهده دارد . امروز ه نه تنها رسانه ها بلکه کلیه واحد های سرویس دهنده به اجتماع ، بواسطه ی همین واحد های تجمیع ، دسته بندی و بررسی کننده اطلاعات و داده ها می توانند ادامه حیات داده و اهداف خود را به پیش ببرند . اگر در سازمانی رسانه ای مانند رسانه ملی که به تعبیر نگارنده ابر رسانه ی منطقه ای و حتی در شکلی فراتر و در جهان اسلام ، باید آنرا نام ببریم ، بخواهید به شکل به اطلاعات در شیوه های سنتی خود ادامه بدهد ، مستلزم صرف هزینه هایی سنگین و شاید بی معنا و نیز کسر زمانی بسیار زیاد و بی توجهی به بسیاری از سطوح داده ها است که امروزه برای بدست آوردن آنها ، انرژی بسیارزیادی را طلب میکند و مفهوم چابک سازی با این تعابیر چندان سازگاری و همخوانی نخواهد داشت . وجود دیتا سنتر برای حیات رسانه ، ضروری است زیرا از طرفی این مرکزیت می تواند احترام به دیدگاه های مخاطبین و کاربران را تعریف کند و از طرفی دیگر محتوایی را که مخاطبین و کاربران در عرصه رسانه های نوین ، تولید میکنند را می تواند کانالیزه کرده و با پالایش و بکارگیری روی آنتن برودکستر خود ، حضور و نشاط رسانه ای را هم برای کاربران و هم برای رسانه به ارمغان آورد . حس دخیل بودن در تولید برنامه های رادیویی ، تلویزیونی و یا حتی نوشتاری رسانه های مکتوب سازمان ، برای مخاطبین نوعی افتخار و برای رسانه امتیازی بزرگ است چرا که بدون صرف هزینه ، محتوایی ملموس برای اجتماع و مقبول برای رسانه را بدست آورده و مشارکت مخاطبین و کاربران را نیز فراهم کرده است ، از طرفی اهداف فرهنگی و راهبردی حاکمیت را برای نکهداشت فعالیت رسانه ای کاربران و مخاطبان در زمین بازی رسانه های مورد تاکید و تایید جامعه را که باید با عنوان " رسانه پاک " از آنها یاد کرد را فراهم میکند .

    در اینفوگرافی ذیل ، سعی شده است واقعیت های این نوشتار در قالب مکانیسم چرخش محتوایی در عرصه تولید رسانه ای ، بیان شود . این داده نما جذب و تجمیع محتوا به سمت دیتاسنتر سازمان از قالب رسانه های نوین و ارتباطی امروزی را به همراه محتوایی که هم اینک بصورت بی هدف توسط کاربران و مخاطبین تولید و عرضه میشود را بیان داشته که نهایتا با پالایش ، دسته بندی و تجزیه و تحلیل این داده ها توسط کارشناسان چندگانه که لازم است به عنوان اعضاء اتاق فکر اصلی رسانه ، داده کاوی و آنالیز شوند ، اطلاعات خام به شکل تدوین شده و معناگرا به عناصر تولیدی سازمان در قالب رسانه های موجود که سازمان متولی آنهاست (تلویزیون، رادیو ، رسانه های مکتوب و وب) سپرده شده تا بسهولت بتوانند خوراک رسانه ای مورد تقاضای جامعه را با پتانسیل خود کاربران و بر اساس خود اظهاری ایشان ، مهندسی پیام و مدیریت دانش حاصل از داده کاوی ها ،  مورد تاکید و ارائه قرار دهند. این فرآیند اولا توجه به داشته ها و نقش آفرینی آنها در تامین نیازمندی رسانه ای مخاطبین را هدف قرار می دهد ، ثانیا شکلی متعالی از تعبیر مبارزه با تهاجم فرهنگی و استحکام بخشی بنیان های فرهنگی جامعه را متجلی می سازد به تعبیری واقع بینانه تر با مختصر هزینه ای که در درازمدت جایگاه تامین هزینه کرد را ترمیم می کند ، می توان اهدافی چندگانه را با یک نشان ، برگزید هم بازیگران عرصه رسانه ای را در زمین خودی نگهداشت ، هم هزینه های تولید را بشکلی عالمانه کم کرد و هم منافع ملی و افکار عمومی را محافظت کرد ونهایتا اینکه بواسطه مواد تولیدی افکار عمومی ، بنایی زیبا را خلق نمود .

    یادمان باشد در تولید محصولات فرهنگی همواره باید ، چرخه بازگشت به عرصه اجتماع را در تولید محتوا طوری تدوین کنیم که پالایش آنها ضمن سهولت و امکان پذیر بودن ، مقرون به صرفه و مقدور به هنر باشد .


    این مطلب تا کنون 37 بار بازدید شده است.
    ارسال شده در تاریخ یکشنبه 3 آبان 1394
    منبع
    برچسب ها : رسانه ,تولید ,داده ,فرهنگی ,اطلاعات ,کاربران ,دیتا سنتر ,برای رسانه ,قالب رسانه ,عرصه رسانه ,افکار عمومی ,
    زندگی در عرصه رسانه

تبلیغات


    تبلیغات شما در این قسمت

پربازدیدترین مطالب

آمار امروز پنجشنبه 10 فروردين 1396

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر